Tuesday, June 2, 2020

PERBINCANGAN BERSAMA PERSATUAN PEGUAM SYARIE MALAYSIA (PGSM)

Satu perbincangan bersama Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) telah diadakan di Bilik Ketua Pengarah/Ketua Hakim Syarie JKSM pada petang ini.

Perbincangan tersebut telah dipengerusikan oleh YAA Dato' Dr. Hj. Mohd Na'im bin Hj. Mokhtar, Ketua Pengarah/Ketua Hakim Syarie JKSM dan dihadiri oleh sembilan (9) orang wakil dari PGSM.

YAA Dato' Dr. telah memulakan perbincangan dengan menyampaikan amanat kepada wakil-wakil PGSM berkenaan betapa pentingnya ilmu, amanah dan integriti dalam melahirkan para peguam syarie yang berkaliber, berdaya saing, bertanggungjawab dan cemerlang.

Bagi memahami perkara tersebut, YAA Dato' Dr. telah berkesempatan mengupas dengan lebih jelas akan prinsip CENDEKIA (Cendikiawan, Ikhlas dan Amanah) yang diaspirasikan oleh beliau sendiri.

YAA Dato' Dr. menganggap sikap beretika dan amanah yang begitu tinggi terhadap Allah, anak guam, mahkamah adalah sangat penting dalam melahirkan para peguam yang dihormati sekaligus mencorakkan institusi kehakiman yang dapat dibangunkan dan diperkasakan.

Antara isu yang dibincangkan adalah berkaitan alasan penghakiman, isu 'indemnity', Arahan Amalan dan lain-lain.

Wakil PGSM juga telah mengambil kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih kepada YAA Dato' Dr. atas kesudian menerima jemputan untuk mengadakan perbincangan tersebut.

Ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada YAA Dato' Dr. juga telah disampaikan atas pelantikan sebagai Ketua Pengarah/Ketua Hakim Syarie pada 1 April 2019 yang lalu.

YAA Dato' Dr. juga telah menerima cenderahati tanda penghargaan daripada persatuan tersebut.


UNIT KOMUNIKASI KORPORAT JKSM
16 Mei 2019

http://www.jksm.gov.my/index.php/ms/profil-jabatan/pengenalan/bahagian/29-aktiviti/612-perbincangan-bersama-persatuan-peguam-syarie-malaysia-pgsm

No comments:

Post a Comment