Thursday, August 30, 2012

Musafir perlukan ruang solat selesa

Semua R&R, pusat beli belah patut sedia kemudahan surau

Oleh Musa Awang
Presiden
Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)


Berita Harian, RABU 29 OGOS 2012

Pengalaman bertemu satu keluarga mulaaf di hentian Ladang Bikam Perak, dalam perjalan pulang dari kampung di utara tanah air menyedarkan saya, ada perkara kecil tetapi jika tidak ditangani dengan baik boleh memberi impak besar.

Ketika berhenti rehat di sebuah wakaf, keluarga berkenaan menghampiri untuk bertanyakan surau kerana ingin menunaikan solat Zuhur. Saya maklumkan, surau berdekatan ialah di hentian Rehat & Rawat (R&R) Ulu Bernam, kira-kira 30 kilometer.

Walaupun di hentian itu mempunyai wakaf yang menyediakan sejadah serta arah kiblat untuk mengerjakan solat, tetapi terdapat papan kenyataan ‘Tidak Digalakkan Untuk Solat Di Sini”. Malah, saya turut mengesyorkan keluarga itu supaya tidak bersolat kerana wakaf berkenaan tidak sesuai dijadikan tempat solat.

Ia sempit dan terlalu terbuka. Tambahan pula ada ahli kaum wanita dan pastinya menyukarkan mereka untuk mengambil wuduk serta memakai telekung.

Tidak dinafikan syarikat konsesi lebuhraya sudah menyediakan surau yang selesa untuk kemudahan orang Islam tetapi hanya di R&R yang sering berlaku kesesakan setiap kali cuti sekolah atau musim perayaan.

Pada waktu itu, pengguna Islam terpaksa mencari alternatif untuk berhenti rehat dan solat kerana tidak mahu bersesak-sesak. Justeru, adalah lebih wajar jika hentian kecil atau hentian sebelah juga turut menyediakan kemudahan surau dengan mengambilkira sensitiviti serta aurat kaum wanita.

Selaras dengan, Perkara 3(1) Perlembagaan yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan, serta Perkara 3 (2) dan (5) yang meletakkan Raja atau Sultan sebagai ketua agama Islam bagi negeri dan Yang Di Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam bagi Persekutuan. Oleh itu usaha memartabatkan premis bagi umat Islam menjalankan ibadat juga hendaklah diletakkan pada tempat yang sesuai dan istimewa.

Malaysia menikmati kelebihan untuk menegakkan syiar Islam kerana ia diperuntukkan dengan jelas dalam undang-undang tertinggi Negara. Kerajaan juga mempunyai kuasa dan bajet yang besar serta terdapat banyak institusi agama untuk menjalankan usaha dakwah ini.

Adalah sesuatu yang amat dikesali bila ada sebahagian stesen minyak dan pusat membeli belah tidak menyediakan kemudahan surau.

Prasarana yang sesuai untuk umat Islam mengerjakan ibadah solat samada di lebuhraya, pusat membeli belah atau stesen minyak adalah sebahagian dari usaha dakwah secara tidak langsung kepada bukan Islam.

Ia juga mampu mengelakkan persepsi negatif kepada yang baru memeluk Islam seperti keluarga muallaf tadi.

Dakwah dalam konteks lebih luas adalah mengajak umat manusia dengan hikmah dan kebijaksanaan untuk mengikuti petunjuk Allah dan Rasul-Nya.

Firman Allah SWT bermaksud ; “Serulah (manusia) kepada jalan Rabb-mu dengan Hikmah dan pelajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Rabb-mu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (An-Nahl, ayat 125)

Di Malaysia, peningkatan saudara baru memeluk Islam menunjukkan peningkatan yang cukup baik, berpandukan statistik semenjak tahun 2000 sehingga 2009 jumlah saudara baru yang memeluk Islam di Malaysia ialah seramai 76,663 orang.

Tanggungjawab dakwah bukan sahaja terletak atas bahu pegawai jabatan agama Islam, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) atau Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) sahaja, tetapi ke atas semua penganut agama Islam termasuk pihak yang menguruskan lebuhraya.

Ia berdasarkan kepada firman yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam ayat 124 yang bermaksud “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), sertakamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.” (Surah Ali-Imran, ayat 110)

Komitmen dakwah ini boleh dikategorikan sebagai dakwah bilhal iaitu dakwah melalui contoh tauladan yang baik dan ia kadang-kadang lebih berkesan dari dakwah melalui percakapan.

Sebahagian besar persepsi negatif terhadap Islam disebabkan umat Islam sendiri tidak menzahirkan Islam pada tingkahlaku mereka, atau mereka menzahirkan sesuatu yang negatif pada amalan-amalan Islam yang baik.

Walaupun sembahyang di tepi jalan, di bawah pokok atau di atas wakaf tidak salah dari segi Syarak, tetapi jika kemudahan surau yang baik ada disediakan kenapa masih perlu berbuat demikian? Tidakkah ia akan menimbulkan tanggapan negatif di kalangan bukan Islam yang melihat perbuatan itu.

Umat Islam perlu memastikan golongan bukan Islam memandang Islam sebagai agama yang memberi jalan penyelesaian dan bukannya sebuah agamanya yang sulit dan menyusahkan. Sebelum bukan Islam mendekati Islam, mereka terlebih dahulu memerhatikan imej, penampilan dan setiap tindak-tanduk orang Islam.

No comments:

Post a Comment