Saturday, February 19, 2011

Peguam Syarie Menulis: Senaraikan segala hutang permudah waris lunas bayaran

Oleh Tuan Musa Awang
sekretariatpgsm@yahoo.com

Berita Harian, 29/09/2010

HUKUM memberi hutang bergantung kepada keadaan. Hukum asalnya adalah sunat tetapi boleh bertukar menjadi haram jika meminjamkan wang untuk tujuan maksiat. Hukumnya wajib jika memberi pinjam kepada orang yang sangat memerlukan.

Hutang adalah perbuatan saling tolong menolong antara umat manusia, dapat mengurangi kesulitan orang lain yang sedang dirundung masalah serta dapat memperkuat tali persaudaraan kedua belah pihak.

rman Allah yang bermaksud “Hai orang yang beriman, apabila kamu (bermuamalat) tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan hendaklah kamu menuliskannya.” (Surah al-Baqarah, ayat 282)

Hakikatnya hari ini kehidupan kita dikelilingi hutang seperti hutang perumahan, kenderaan, pengajian, kelengkapan rumah ditambah pula dengan hutang peribadi. Dalam perkahwinan, adalah lumrah apabila isteri menggunakan wang pendapatan untuk membantu perbelanjaan suami.

Ada juga suami mengambil kad kredit sampingan untuk isteri, yang perbelanjaan si isteri akan dicaj kepada akaun suami sebagai pemegang kad kredit utama. Perbelanjaan berlebihan akan menyebabkan pemegang kad utama terpaksa menanggung hutang dan dipertanggungjawabkan.

Apabila perceraian, ada suami atau isteri enggan membayar hutang antara satu sama lain. Secara umum, kelihatan mereka boleh lepas daripada membayar hutang di dunia, tetapi secara jelasnya Islam dan undang-undang syariah memastikan hutang ini dituntut dan diselesaikan. Hutang sentiasa mengekori si penghutang hatta selepas dia meninggal dunia. Hutang yang tidak dibayar membawa malapetaka kepadanya di akhirat.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia).” (Hadis riwayat Muslim)

Walaupun selepas berlaku perceraian, hutang mas kahwin, pemberian, hantaran, nafkah isteri, nafkah anak atau hutang sesama suami isteri masih boleh dituntut di Mahkamah Syariah. Seksyen 59 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 memperuntukkan: “Tiada apa-apa juga yang terkandung dalam enakmen ini boleh menyentuh apa-apa hak yang mungkin ada pada seseorang isteri di bawah hukum syarak terhadap mas kahwinnya dan pemberian kepadanya atau apa-apa bahagian daripadanya apabila perkahwinan dibubarkan.”

Seksyen 70 (1) dan (2) Enakmen sama memberikan hak kepada isteri untuk menuntut apa-apa tunggakan nafkah yang belum dibayar bekas suami dalam perkahwinan mereka. Ia dianggap sebagai hutang dan bekas suami berkewajipan untuk menjelaskannya.

Jika tunggakan itu belum dibayar sehingga bekas suami meninggal dunia, maka hutang itu masih perlu dibayar daripada harta pusakanya oleh waris terdekat suami. Jika bekas isteri meninggal sebelum bekas suami menjelaskannya, maka bayaran boleh dibuat kepada wali atau wakil isteri.

Seksyen 78 Enakmen sama memperuntukkan jika ada hutang nafkah anak yang sudah diperintahkan oleh mahkamah tetapi gagal diselesaikan si bapa, maka ia juga dikira sebagai hutang.

Tindakan undang-undang boleh dimulakan di mahkamah untuk mendapatkan jumlah terhutang dengan mengemukakan saksi serta bukti dokumen termasuk catatan, bil dan dokumen lain yang membuktikan jumlah terhutang itu.

Dinasihatkan untuk membuat catatan atau wasiat mengenai hutang termasuk mas kahwin, hantaran atau nafkah. Catatan bukan saja bertujuan membuat tuntutan di mahkamah, tetapi juga supaya dapat diselesaikan waris selepas seseorang meninggal dunia.

Apabila berlaku perceraian, tuntutlah segera segala hak anda. Jangan tunggu sehingga bekas suami atau bekas isteri hendak berkahwin lain baru hendak membuat tuntutan. Cara paling baik untuk menyelesaikan hutang ialah secara perundingan.

Jika tidak berdaya berunding sendiri, lantik orang tengah seperti peguam syarie sebagai perantara dan jika masih gagal, baru dibawa ke Mahkamah Syariah.

Penulis ialah Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM).

No comments:

Post a Comment