Wednesday, September 19, 2012

KENYATAAN MEDIA ISU FILEM INNOCENCE OF MUSLIMS YANG MENGHINA NABI MUHAMMAD S.A.W

Ruj. Kami : Bil.(01) dlm. SUA/2012 (Media)

18 September, 2012

KENYATAAN MEDIA
ISU FILEM INNOCENCE OF MUSLIMS YANG MENGHINA NABI MUHAMMAD S.A.W


Merujuk kepada kontroversi isu filem Innocence of Muslims yang secara terang-terangan menghina Nabi Muhammad s.a.w, , PGSM sebagai sebuah pertubuhan yang menaungi semua Peguam Syarie seluruh Negara Malaysia mengeluarkan kenyataan seperti berikut :-

1. Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) melahirkan rasa kecewa dengan penerbitan filem tersebut yang tidak sensitif kepada orang islam di seluruh dunia.

2. PGSM bersetuju dan menyokong bantahan yang telah dibuat oleh banyak pihak terutama oleh orang Islam di seluruh dunia berkenaan filem tersebut. PGSM menyeru kepada semua pihak untuk sama-sama berganding bahu mengadakan bantahan terhadap filem tersebut, dengan mengetepikan ideologi politik masing-masing, kerana isu ini adalah isu umat Islam keseluruhannya.

3. Walaubagaimanapun, PGSM tidak bersetuju dengan tindakan segelintir pihak yang melahirkan bantahan melalui demonstrasi secara melampau sehingga melibatkan kerosakan harta benda dan kehilangan nyawa. Tindakan sebegini boleh mengundang persepsi yang lebih negatif kepada agama Islam itu sendiri yang sebelum ini sering dikaitkan dengan keganasan.

4. PGSM juga menyeru umat Islam supaya berhati-hati sekiranya ingin mengadakan demonstrasi bantahan terhadap filem berkenaan agar tidak terpengaruh dengan sebarang provokasi yang bertujuan supaya kita bertindak agresif lalu memberi imej buruk kepada agama Islam.

5. PGSM menganjurkan agar umat Islam bertindak lebih rasional dan intelektual dalam isu ini dengan memberi gambaran yang baik terhadap Rasulullah dan agama Islam kepada golongan bukan Islam sebagaimana anjuran daripada agama Islam sendiri untuk menyeru atau berdakwah dengan cara berhikmah dan contoh yang baik.

Sekian untuk siaran.

Terima kasih.

“Meletakkan Hak Kepada Yang Berhak”

Yang benar,


t.t
...............................
(MOEIS BIN BASRI)
Setiausaha Agong
Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM).

No comments:

Post a Comment