Saturday, February 19, 2011

Jayaseele digesa batal semakan

Jayaseele digesa batal semakan
Oleh Faiza Zainudin
faiza@bharian.com.my
2010/05/22

Bukan Islam tak patut jadi peguam syarie

KUALA LUMPUR: Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menggesa Victoria Jayaseele Martin, peguam wanita bukan Islam yang memohon diterima sebagai peguam syarie di Wilayah Persekutuan, mempertimbangkan semula dan menarik balik permohonan semakan kehakiman beliau demi keharmonian Islam dan agama lain di negara ini.

Presiden persatuan itu, Mohamad Isa Abd Ralip, berkata pihaknya juga mendesak negeri yang tidak menetapkan syarat Islam dalam kaedah atau peraturan peguam syarie segera berbuat demikian selain menggesa mufti mengeluarkan fatwa rasmi pada peringkat kebangsaan dan negeri yang hanya membolehkan orang Islam menjadi peguam syarie.

Beliau berkata, menyerahkan tugas peguam syarie kepada bukan Islam akan mencemarkan kesucian agama Islam dan boleh menyebabkan berlaku salah tafsiran terhadap hukum syarak, sekali gus mengelirukan masyarakat.

Katanya, peranan utama peguam syarie di mahkamah Syariah bukan saja membantu anak guam malah membantu mahkamah dan Hakim Syarie dalam soal dakwaan, keterangan, bukti, hujah, qarinah, ikrar serta khidmat nasihat kepada anak guam mengenai hukum hakam Islam dan soal prosiding mahkamah.

“Peguam juga perlu berhujah dengan dalil dari sumber hukum syarak iaitu al-Quran dan al-Sunnah, al-Ijma, al-Qiyas, amalan sahabat serta pandangan ulama muktabar.

“Kebanyakan rujukan dalil dan nas ada dalam kitab muktabar yang menggunakan bahasa Arab. Menyerahkan tugas peguam syarie kepada bukan Islam boleh mencemarkan kesucian agama dan menyebabkan berlaku salah tafsiran terhadap hukum syarak,” katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Baru-baru ini, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Jayaselee mengemukakan semakan kehakiman bagi mengetepikan keputusan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang enggan menerimanya menjadi peguam syarie.

No comments:

Post a Comment